Jag skall föra er ut, rädda er, återlösa er och ta er till mitt folk

Varsågod – veckans bibelstudium för dig som är intresserad av att fördjupa dina kunskaper i Guds Ord.

Inför vilodagen den 21 januari 2012

Va’era – ”Visade jag mig”

Torahtext: 2 Mos 6:2 – 9:35
Haftarah: Hes 28:25 – 29:21
Apostoliska skrifterna: Mark 3:1-35

Din muns Torah är bättre för mig än tusentals stycken guld och silver. (Ps 119:72)

Veckans torahkommentar kommer att kretsa omkring Herrens förberedelser inför händelserna, när han skulle befria sitt folk från slaveriet i Egypten. Kanske att den mest kända utläggningen över detta är den som beskrivs i det judiska påskfirandet, i den så kallade sedermåltiden. Denna måltid är indelad i fyra delar och varje del markeras av en bägare med vin som enligt traditionen har speciella namn hämtade från 2 Mos 6:6, 7:

”Säg därför till Israels barn: Jag är HERREN. Jag skall föra er ut från tvångsarbetet hos egyptierna och rädda er från slaveriet under dem och jag skall återlösa er med uträckt arm och genom stora straffdomar. Och jag skall ta er till mitt folk och vara er Gud.  Ni skall få erfara att jag är HERREN, er Gud.” Veckans studieplan är hämtad från detta textavsnitt med tillägg av de olika vinbägarnas namn:

• Jag ska föra er ut – helgelse
• Jag ska rädda er – frälsning
• Jag ska återlösa er – försoning
• Jag ska ta er till mitt folk – erkännan dem

Klicka här för att gå vidare till hela veckans bibelstudium

Gratisprogrammet Adobe reader krävs för att öppna dokumentet. Har du inte detta program kan du ladda ner det här: http://get.adobe.com/se/reader/

OBS:  En del har påpekat att ovan länk inte fungerar i webb-läsaren Chrome.  Vänligen pröva då annan webb-läsare t.e.x. Windows Explorer.   

Undervisningen ges ut av föreningen Shabbat Shalom i Borås. Materialet är översatt från First fruits of Zion.

Mersmak?

Du kan mot en frivillig avgift även beställa bibelstudieserien hem i brevlådan här: http://www.elshaddai.se/?page_id=6#ecwid:category=0&mode=product&product=1651224

This entry was posted in Ur ett hebreiskt perspektiv, Veckans parasha. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 2 = 8

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>