Webb-TV: Högaktuell predikan om ersättningsteologin här!

Markus Holmbom, Teol kand, Pastor i pingstkyrkan, Skellefteå skriver ett minst sagt märkligt inlägg i Dagen där han går i svaromål med Pastor Sven Nilsson kring frågan ersättningsteologi. Jag hoppas av hela mitt hjärta att han inte är representativ för dagens svenska pingstpredikanter utan gör en egen tolkning av församlingens roll idag. Några citat från insändaren:

Därför att Jesus har offrat sig som ett fullkomligt offer så offrar inte kristna längre baggar. Baggarna har en gång för alla ersatts av Jesus.

Av detta drar Markus sedan denna märkliga slutsats:

Härigenom fullbordas många fler saker i Jesus, inte minst gällande judarna. Välsignelsen Gud lovade Abraham kom till exempel genom Jesus till hedningarna (Gal 3:14) och gjorde dem till Abrahams arvtagare (Apg 3:25). Denna fullbordan innebär att Guds folk är något annat i det nya förbundet. Israels folk har ersatts av den kristna kyrkan som Guds folk.

Käre Gud, vart är svensk kristenhet egentligen påväg? Ännu en gång, måtte Markus uppattningar i frågan vara hans egna förvirrade tolkningar av några av Kyrkohistoriens mörkaste kapitel!

Nedan predikan ger oss lite klarhet i den skada ersättningsteologi orsakat Kristi Kropp:

 

Beställ hela denna konferens på DVD (från 2010) här: http://www.elshaddai.se/?page_id=6#ecwid:category=435204&mode=product&product=1423347

Årets konferens (2011) med Mark Biltz beställer du här: http://www.elshaddai.se/?page_id=6#ecwid:category=811008&mode=product&product=3999831

 

This entry was posted in Ur ett hebreiskt perspektiv, Webb TV. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


5 + = 10

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>