Undervisningen som Herren uppmanade sitt folk att hålla fast vid

Veckans bibelstudium 47A – Inför vilodagen den 27 augusti 2011

Varsågod; Veckans bibelstudium för dig som är intresserad av att fördjupa dina kunskaper i Guds Ord.

Re’eh – ”Se”

Torahtext: 5 Mos 11:26 – 16:17
Haftarah: Jes 54:11 – 55:5
Apostoliska skrifterna: Apg 8:1 – 9:43

Jag väntar efter din frälsning, HERRE, och handlar efter dina bud. (Ps 119:166)

Veckans torahavsnitt inleder en granskning av den speciella undervisning som Herren uppmanade sitt folk att hålla fast vid. Innehållet i Femte Mosebokens kapitel 12-26 är nämligen i huvudsak en genomgång av de ”Tio förbundsord” som tidigare omtalats i 5 Mos 5:1-22. Kapitlen 12-14 handlar om de tre första ”buden” – att tillbe Gud. Undervisningen om högtiderna i kapitlen 15-16 stämmer väl överens med det fjärde budet. Kapitlen 17-26 handlar sedan – precis som de sista sex buden – om förhållandet människor emellan. Enligt den uppbyggnad av Femte Moseboken vi tidigare stannat inför, så befinner vi oss nu i avdelningen för ”Förbundsvillkor”. Nästa större avdelning i förbundsdokumentet handlar om ”Välsignelser och förbannelser”, men redan här i inledningen till veckans textavsnitt (5 Mos 11:26-32) får vi en liten förhandsbeskrivning av välsignelserna och förbannelserna. Kommentarerna omkring dessa väntar vi emellertid med till ett senare torahavsnitt.

Veckans torahavsnitt kommer att kommenteras i den ordningsföljd vi finner i texten:

• Tillbedjan
• Mat
• Falska profeter
• Tionde
• Friåret och den fattige
• Högtider.

Klicka här för att gå vidare till hela veckans bibelstudium

Gratisprogrammet Adobe reader krävs för att öppna dokumentet. Har du inte detta program kan du ladda ner det här: http://get.adobe.com/se/reader/

Undervisningen ges ut av föreningen Shabbat Shalom i Borås. Materialet är översatt från First fruits of Zion.

Mersmak?

Du kan mot en frivillig avgift även beställa bibelstudieserien hem i brevlådan här: http://www.elshaddai.se/?page_id=6#ecwid:category=0&mode=product&product=1651224

This entry was posted in Ur ett hebreiskt perspektiv, Veckans parasha. Bookmark the permalink.

One Response to Undervisningen som Herren uppmanade sitt folk att hålla fast vid

  1. Cornelia says:

    Jag undrar om med dessa falska profeter, för vilka det varnas, även avses politiska ledare som även om de inte bokstavligen utger sig vara mirakelgörare ändå vill framstå- och uppfattas av sina anhängare- som istånd till att kunna lösa all världens problem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 2 = 5

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>